Thursday, February 23, 2012

selingan: anime


Sudah sekian lama saya nak sangat menonton dan menyelami filem-filem anime genre fantasi dari Studio Ghibli (karya Hayao Miyazaki, Jepun). Kali pertama saya mengenali filem beliau, adalah selepas membaca ulasan filem dari akhbar (rasanya) kemudian pada tahun 2002 saya telah membeli 1 VCD Spirited Away  cetak rompak . Waktu tu sedang menganggur dan mengandungkan anak sulung, Hanan.

Pada tahun 2005, kawan pejabat saya yang kaki anime juga (kini sudah menjadi Puan), meng-update saya dengan filem-filem lain karya Miyazaki tapi waktu itu saya ketiadaan masa untuk mencari filem-filem dari Studio Ghibli. (VCD itu kemudiannya saya hadiahkan kepada beliau). Pada tahun lepas 2011, saya terjumpa VCD Spirited Away asli sewaktu 'membujang seketika' di Alamanda Putrajaya. Oleh kerana harganya sangat murah, saya pun membeli lagi untuk kali kedua sebagai hadiah untuk 4 orang anak-anakku.

Yang menariknya tahun ini (Februari 2012), Disney channel menayangkan beberapa filem Miyazaki (Ghibli) dan sememangnya saya tak mahu melepaskan peluang untuk menonton bersama 'housemates kecil' saya. yippe! Spirited Away dan Howl's Moving Castle merupakan filem yang membawa kita semua ke alam lain. Saya terlalu menjiwai watak-watak mereka sehinggakan saya berasa pernah turut berada di sana.. hehe.

2 comments:

  1. Mek Za, pakcik Miyazaki ni feminis orangnya.. Watak utama mesti heroin. Huhu.. Dah tengok Totoro belum? Kalau dapat Neko-basu kan best!!
    ^_^

    ReplyDelete
  2. Totoro baru je tengok..! ngeeeee best.

    ReplyDelete